Kodisto asukkaalle

/

Tietoa asumisesta

ASUMISEN AIKANA

Autopaikka

Autopaikan vuokraus hoituu pääsääntöisesti huoltoyhtiön kautta. Mikäli taloyhtiössäsi on vuokrattavia autopaikkoja, voit tehdä varauspyynnön sähköisesti taloyhtiösi kotisivuilta. Voit myös olla yhteydessä suoraan huoltoyhtiöön, jonka tiedot löydät talon kotisivuilta ja taloyhtiösi ilmoitustaululta.

Epäselvissä tilanteissa voit tarkistaa autopaikan saatavuuden Asuntovuokrauksestamme tai chat-palvelustamme.

Varattuasi tai peruttuasi autopaikan, voit lisätä tai vähentää summan seuraavasta vuokrastasi. Summan voit tarkistaa asukassivuilla kohdassa ’Vuokrasopimus’. Halutessasi voit myös tulostaa uuden laskusi tai katsoa virtuaaliviivakoodin verkkopankissasi maksamista varten.

Huom.! Hybridi- ja sähköauton lataus tavallisesta lämpötolpasta on kielletty.

Linkit

vuokraus@kodisto.fi

Kodisto-chat

Huoltoyhtiö

Huoltoyhtiö vastaa talon kunnossapidosta ja asuntojen vikailmoituksista.

Huoltoyhtiön tehtäviin kuuluu mm. nurmikonleikkuu, lumityöt ja hiekoitus. Huolto katsoo myös, että jätekatokset pysyvät siisteinä ja porraskäytävien valot palavat.

Siivousliike huolehtii siisteydestä yleisissä tiloissa, kuten porraskäytävässä ja saunassa.

Isännöinti

Isännöitsijällä on kokonaisvastuu siitä, että asuminen on vaivatonta ja paikat ovat kunnossa. Isännöitsijän laajaan toimenkuvaan kuuluu mm. kiinteistön huoltotoimien ja korjausten tilaaminen sekä teettäminen huollon, urakoitsijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi hän valvoo, että sovitusta tasosta pidetään kiinni.

Isännöitsijä huolehtii myös kiinteistön kehittämisestä ja kunnosta pitkällä tähtäimellä yhdessä kunnossapitoyksikön kanssa ja vastaa korjausten suunnittelusta ja toteuttamisesta.

Isännöinnin asukaspalvelun yhteystiedot

asukaspalvelu@kodisto.fi

Kadonnut avain

Mikäli avain on kadonnut, voidaan asuntoon tilata sarjoitus avainhallinnan toimipisteeltä. Ole yhteydessä isännöinnin asukaspalveluun. Sarjoituskulu veloitetaan asukkaalta.

Mikäli et halua sarjoittaa lukkoa uudelleen, vaan tilata pelkän lisäavaimen, avain jätetään pois muutettaessa avainhallinnan toimipisteeseen veloituksetta. Lisäavain ei korvaa hävinnyttä avainta.

Jos asunnon alkuperäisistä avaimista joku on hävinnyt, lukko sarjoitetaan uudelleen viimeistään poismuuton yhteydessä. Sarjoituskulu veloitetaan asukkaalta.

Omasta vakuutusyhtiöstäsi voit selvittää korvaako vakuutus lukon uudelleensarjoituksen avaimen kadotessa.

Isännöinnin asukaspalvelun yhteystiedot

asukaspalvelu@kodisto.fi

Lisäavain

Jos tarvitset lisäavaimia asuntoosi, ole yhteydessä isännöinnin asukaspalveluun. Lisäavaimet ovat omakustanteisia.

Lisäavain ei korvaa hävinnyttä avainta. Jos asunnon alkuperäisistä avaimista joku on hävinnyt, lukot sarjoitetaan uudelleen viimeistään poismuuton yhteydessä. Sarjoituskulu veloitetaan asukkaalta.

Isännöinnin asukaspalvelun yhteystiedot

asukaspalvelu@kodisto.fi

Naapurihäiriöt

Naapurista kuuluva koiranhaukunta tai kovaääninen musiikki kannattaa ensisijaisesti ottaa ystävällisesti puheeksi naapurin kanssa. Naapuri ei välttämättä tiedä, että äänet kantautuvat häiritsevästi muihin asuntoihin tai, että koira haukkuu toistuvasti yksi ollessaan.

Jos häiriöt jatkuvat tai ovat vakavia, voit laittaa naapurivalituksen kirjallisesti isännöinnin asukaspalvelun sähköpostiin. Emme voi ottaa häiriöilmoituksia puhelimitse vastaan.

Jotta voimme käsitellä asiaa, häiriöilmoituksesta tulee ilmetä:

  • Onko häiriö ollut toistuvaa? Listaus esimerkkipäivistä ja kellonaikoja, jolloin häiriötä on aiheutettu.
  • Häiriöasunnon numero. Häiriön lähde tulee aina varmistaa, jotta häiriö kohdistetaan varmasti oikeaan asuntoon.
  • Millaista häiriötä naapuri on aiheuttanut.
  • Häiriöstä kannattaa keskustella myös muiden naapureiden kanssa, ja pyytää heitä laittamaan oman valituksensa häiriöistä sähköpostitse. Tarvitsemme riittävästi näyttöä asiasta toimenpiteitä varten.
  • Yöaikaan, ja tilanteen niin vaatiessa, kannattaa soittaa poliisille. Huomioithan, että viranomaiset eivät raportoi käynneistään isännöitsijälle.

Isännöinnin asukaspalvelun yhteystiedot

asukaspalvelu@kodisto.fi

Saunavuoro

Saunavuoron varaus hoituu pääsääntöisesti huoltoyhtiön kautta. Mikäli taloyhtiössäsi on varattavissa saunavuoroja, voit tehdä varauspyynnön sähköisesti taloyhtiösi kotisivuilta. Voit myös olla yhteydessä suoraan huoltoyhtiöön, jonka tiedot löydät talon kotisivuilta ja taloyhtiösi ilmoitustaululta.

Varattuasi tai peruttuasi saunavuoron, voit lisätä tai vähentää summan seuraavasta vuokrastasi. Summan voit tarkistaa verkkosivuilla kohdassa ’Vuokrasopimus’. Halutessasi voit myös tulostaa uuden laskusi tai katsoa virtuaaliviivakoodin verkkopankissasi maksamista varten.

Joissain taloissa saunavuorot varataan One4All-järjestelmän kautta ja apua näihin saat myös huoltoyhtiöstä.

Valtuuttaminen ja valtakirja vuokranmaksuasioissa

Voimme käsitellä vuokrasopimus- ja maksuasioita ainoastaan sopimusosapuolen kanssa. Mikäli hoidat vuokra-asioita toisen henkilön puolesta, tulee valtuuttajan toimittaa meille kirjallinen valtakirja sähköpostitse tai postitse.

Linkit

Valtakirjapohja

Sähköpostiosoite

vuokranmaksu@kodisto.fi

Postiosoite

Kodisto asuntovuokraus

Newsec

Vuokrahallinto

PL 52

00101 HELSINKI

Vikailmoitus

Vikailmoitus jätetään huoltoyhtiölle sähköisesti verkkosivujen kautta. Ilmoita viasta aina talosi huoltoyhtiöön.

Kiireellisessä tapauksessa, esimerkiksi vesivahingon sattuessa, soita huoltoyhtiösi päivystysnumeroon. Huoltoyhtiösi tiedot löydät esimerkiksi talon sisäänkäynnin ilmoitustaululta ja yhteystietohaustamme.

Linkit

Vikailmoituslomake

Yhteystietohaku

Vuokralaisen menehtyminen

Vuokralaisen menehtyessä vuokrasuhde jatkuu samoin ehdoin ja vastuu vuokrasopimuksen ehtojen täyttämisestä, kuten vuokranmaksusta, siirtyy kuolinpesälle.

Vuokrasopimus ei pääty automaattisesti, vaan kuolinpesän täytyy irtisanoa sopimus. Irtisanomisaika on sopimuksen ehtojen mukaisesti yksi (1) kokonainen kalenterikuukausi.

Vuokrasopimus irtisanotaan kirjallisesti sähköisellä irtisanomislomakkeella tai tulostettavalla lomakkeella. Mikäli käytätte sähköistä irtisanomisilmoitusta, Lisätiedot-kohtaan kirjataan tiedot kyseessä olevasta kuolemantapauksesta.

Vuokrasopimuksen irtisanomiseen tarvitaan kaikkien kuolinpesän osakkaiden suostumus ja allekirjoitus. Osakas voi myös antaa valtakirjan irtisanomista varten. Valtakirjan liitteeksi tarvitaan virkatodistus tai jokin muu todistus, josta ilmenee kaikki kuolinpesän osakkaat ja vuokralaisen kuolinpäivä.

Mikäli asunto oli vuokrattu yhdessä toisen henkilön kanssa, voivat kuolinpesä ja vuokralainen irtisanoa vuokrasopimuksen yhdessä tai kumpikin omalta osaltaan. Toisella vuokralaisella on oikeus jatkaa vuokrasuhdetta. Tällöin riittää, että asuntoon jäävä vuokralainen toimittaa edesmenneen vuokralaisen virkatodistuksen, jonka jälkeen kuolinpesän vastuu vuokraehtojen täyttämisestä päättyy ja vastuut siirtyvät asuntoon jäävälle vuokralaiselle.

Sama oikeus jatkaa vuokrasuhdetta on asuinhuoneistossa asuvalla puolisolla, perheeseen kuuluvalla lapsella ja vuokralaisen tai hänen puolisonsa vanhemmalla. Vuokrasuhteen jatkamista haluavan on ilmoitettava vuokranantajalle halustaan jatkaa vuokrasuhdetta kolmen (3) kuukauden kuluessa vuokralaisen kuolemasta.

Kuolinpesän osakkaat saavat pääsyn asuntoon, kun isännöintiin on toimitettu virkatodistus, jossa näkyy kuolinpäivä ja kuolinpesän osakkaiden nimet. Paikalle voivat tulla kaikki kuolinpesäosakkaat tai yksi osakas, joka on valtuutettu muiden osakkaiden puolesta hoitamaan asunnon asioita ja pääsemään asuntoon.

Valtakirjat toimitetaan etukäteen isännöinnin asukaspalveluun. Isännöinnin asukaspalvelu tai isännöitsijä tilaa ovenavauksen huoltoyhtiöltä, kun tarvittavat asiakirjat on toimitettu.

Linkit

Kodisto valtakirjapohja kuolinpesä

Asukaspalvelun yhteystiedot

asukaspalvelu@kodisto.fi

ASUNNON HAKIJALLE

Miten vuokraan asunnon Kodistolta?

Vuokra-asunnon hakeminen Kodistolta käy helposti sähköisesti.

  1. Sopivan vuokra-asunnon etsimisen aloitat tutustumalla Kodiston vuokra-asuntojen valikoimaan, josta löydät asuntoja toimivista yksiöistä perhekoteihin, ympäri Suomen.

  2. Löytäessäsi sinulle toimivan vuokra-asunnon, voit varata sen itsellesi suoraan verkkokaupastamme tai jättämällä hakemuksen. Avoimen asuntohakemuksen voit täyttää tästä. Hakemuksen täyttäminen ei sido asunnon vuokraukseen, mutta on edellytys asuntonäytön järjestämiselle. Tarjoamme asuntoa yhdelle hakijalle kerrallaan.

  3. Jos sopivaa vuokra-asuntoa ei ole saatavilla juuri nyt, voit tehdä hakuvahdin, joka ilmoittaa sinulle sähköpostitse uusista vapautuvista vuokra-asunnoista sinun kriteereilläsi.

  4. Käsittelemme hakemuksesi viimeistään seuraavan arkipäivän kuluessa ja saat varausvahvistuksen sähköpostitse, jos voimme tarjota sinulle hakemaasi asuntoa. Mikäli emme voi tarjota sinulle hakemaasi asuntoa, autamme sinua etsimään tarpeitasi vastaavan kodin. Pidämme sinut ajan tasalla hakemuksesi tilanteesta.

  5. Asuntoa voi mennä katsomaan varausvahvistuksen yhteydessä annettujen ohjeiden mukaisesti.

  6. Vastaamalla varausvahvistukseen, voit joko vahvistaa tai hylätä asuntotarjouksen. Autamme mielellämme kaikissa päätöksentekoosi liittyvissä kysymyksissä.

  7. Asuntoon voidaan tehdä vain yksi vuokrasopimus, jossa voi olla maksimissaan kaksi päävuokralaista. Jos asukkaita on useita ja haluatte erilliset vuokrasopimukset, päävuokralainen voi tehdä muiden asukkaiden kanssa alivuokrasopimukset.

  8. Verkkokaupan kautta voit varata sopivan asunnon koska tahansa. Hakemustietosi säilyy järjestelmässämme kolmen kuukauden ajan.

Miten pääsen katsomaan asuntoa?

Asuntoa voi mennä katsomaan varusvahvistuksen yhteydessä annettujen ohjeiden mukaisesti. Lähtökohtaisesti varaus on voimassa yhdelle hakijalle kerrallaan kaksi arkipäivää.

Milloin saan avaimet?

Pohdi vuokrasopimuksesi aloituspäivä tarkasti ennen sen allekirjoittamista, sillä avaimet uuteen kotiisi saat avainhallinnantoimipisteestä aikaisintaan vuokrasopimuksen alkamispäivänä tai hallintaoikeuden alkamispäivänä. Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen päivämäärää ei ole välttämättä mahdollista muuttaa. Vuokrasopimuksen alkamispäivämäärän pystyt tarkistamaan sopimukseltasi.

Hakiessasi avaimia, ota avainhallinnan toimipisteeseen mukaan:

  • Vuokrasopimus

  • Kuitti maksetusta vakuudesta

  • Henkilöllisyystodistus

  • Kelan maksusitoutus ja avaimet

  • Mikäli haet avaimet toisen puolesta, tarvitset allekirjoitetun valtakirjan

Huom! Mikäli haet rahavakuuden sijaan Kelan maksusitoumusta, varmista että se hyväksytään vakuudeksi. Kelan maksusitoumus tulee toimittaa ensin meille ennen kuin voit noutaa avaimet avainhallinnan toimipisteeltä. Maksusitoumuspaperia vastaan avaimia ei luovuteta. Lähetä sitoumus hyvissä ajoin osoitteeseen: vuokranmaksu@kodisto.fi

Miten maksan vakuuden?

Kodiston vuokra-asuntoihin käy omistajasta riippuen rahavakuus tai Kelan/sosiaalitoimen maksusitoumus. Henkilötakauksia tai takauspalveluiden vakuuksia ei hyväksytä.

Jos olet hakemassa Kelalta/sosiaalitoimelta vakuudeksi maksusitoumusta, tarkista etukäteen meiltä, hyväksytäänkö maksusitoumus vakuudeksi vuokra-asuntoosi. Asian voit tarkistaa etukäteen välittäjältäsi asunnot@kodisto.fi.

Esteet asunnon vuokraamiselle?

Tarkastamme kaikkien hakijoiden luottotiedot.

Vapaarahoitteisissa kohteissa maksuhäiriömerkinnät voivat olla este asunnon vuokraukselle.

Hakijoilla tulee olla suomalainen henkilötunnus, jotta voimme tarjota asuntoa.

Olen muuttamassa Suomeen, mitä minun tulee ottaa huomioon?
  1. Sinulla tulee olla suomalainen henkilötunnus, jotta voimme tarjota asuntoa. Mikäli asuntoon on muuttamassa enemmän kuin yksi henkilö, riittää että yhdellä heistä on suomalainen henkilötunnus. Muiden täysi-ikäisten henkilöiden tiedot täytetään hakemuksen lisätietoihin.

  2. Sopimuksen sähköistä allekirjoitusta varten sinulla tulee olla suomalaisen pankin verkkopankkitunnukset. Mikäli sellaisia ei ole, sopimus allekirjoitetaan Kodiston toimistolla ajanvarauksella. Mukana allekirjoituksessa tulee olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus. Huom! Oleskelulupa ei ole henkilöllisyystodistus.

  3. Vakuus ja vuokra tulee aina maksaa meiltä saaduilla laskuilla. Varmista siis omalta pankiltasi, että maksu suomalaiselle tilille onnistuu käyttäen laskulla olevaa tili- ja viitenumeroa. Emme hyväksy käteistä tai korttimaksuja vuokran maksuksi.

  4. Vakuus tulee olla maksettu ennen avainten noutoa.

  5. Vakuus ja vuokra tulee aina maksaa meiltä saaduilla laskuilla, käyttäen laskulla olevaa tili-ja viitenumeroa. Varmista omalta pankiltasi, että maksu suomalaiselle tilille onnistuu.

  6. Sinun tulee itse hankkia kotivakuutus vuokraamaasi Kodiston asuntoon ja suurimmassa osassa asuntoja hoitaa itse sähkösopimus. Hoidathan nämä etukäteen haluamaltasi palvelutarjoajalta.

Voiko yritys vuokrata asunnon Kodistolta?

Vuokraamme myös yrityksille asuntoja. Täytä hakemus vuokraavan yrityksen tiedoilla.

Voinko hoitaa asuntoasioita toisen puolesta?

Mikäli asioit toisen henkilön puolesta, tarvitsemme allekirjoitetun valtakirjan. Voit toimittaa valtakirjan skannattuna turvapostin kautta tai postitse osoitteeseen Kodisto Asuntovuokraus, Newsec, PL 52, 00101 Helsinki.

VALTAKIRJAPOHJA

Valtakirjapohja kuolinpesän vuokrasuhteen hoitamiseksi.

Ohjeet turvapostin lähetykselle: Siirry osoitteeseen: https://www.turvaposti.fi/viesti/vuokraus@kodisto.fi

Kirjoita avautuvan näytön ylimpään kenttään oma sähköpostiosoitteesi, johon saapuu turvapostipalvelimelta lähetyksesi vahvistuspyyntö.

Kirjoita viesti ja liitä mahdollinen liite/liitteet.

Voit hyväksyä viestille ehdotetun salasanan tai vaihtaa tilalle oman salasanan. Toimita salasana vastaanottajalle (vuokraus@kodisto.fi) normaalilla sähköpostilla, eli EI tekstiviestillä, kuten ohjelma ehdottaa.

Klikkaa ”lähetä”.

Turvapostipalvelimelta saat vahvistuspyynnön sähköpostiosoitteeseesi, joka sinun pitää vielä kuitata klikkaamalla viestissä olevaa linkkiä. Viesti lähtee vastaanottajalle vasta tämän kuittauksen jälkeen.

Kenen omistamia vuokra-asuntoja Kodisto välittää ja isännöi?

Asiakkaamme ovat tyypillisesti asuntorahastoja, eläkeyhtiöitä ja säätiöitä eli suuria ammattimaisia kiinteistönomistajia, jotka ovat ulkoistaneet asuntosalkkujensa hallinnoinnin Kodistolle. Näin ollen asukas saa kauttamme turvallisen, ammattilaisten toimesta hoidetun vuokrasuhteen koko asumisajaksi.

Kodisto Asuntovuokrauspalvelun tarjoaa Newsec Property Asset Management Finland Oy.

Miten tavoitan asiakaspalvelun?

Valtakunnallinen asiakaspalveluvaihde: puh. 010 389 6000

Sähköposti: vuokraus@kodisto.fi

Nauhoitamme puhelut asiakaspalvelun laadun varmistamiseksi ja kehittämiseksi.

UUDELLE ASUKKAALLE

Muuttajan muistilista
  1. Avaimet voit noutaa sopimuksen alkamispäivänä klo 12.00 alkaen, ja tämän jälkeen avainhallinnan toimipisteen aukioloaikoina. Huomioi poikkeavat aukioloajat.
  2. Muuttoilmoitus tehdään huoltoyhtiön internetsivujen kautta. Huoltoyhtiö lisää tietosi talonkirjaan ja päivittää nimesi huoneiston oveen ja ilmoitustauluun. Huoltoyhtiö voi myös tilanteen vaatiessa päästää sinut sisään yleisavaimella.
  3. Tee oma sähkösopimus.
  4. Ota kotivakuutus.
  5. Tee tarvittaessa vikailmoitus huoltoyhtiöön vikailmoituslomakkeella.
  6. Ilmoita muut huomiot asunnon kuntoon liittyen asukaspalveluun vapaamuotoisesti sähköpostitse mielellään 2 viikon kuluessa muutosta.
  7. Muista tehdä lakisääteinen muuttoilmoitus Postiin tai Väestörekisterikeskukseen.

Linkit

Vikailmoituslomake

asukaspalvelu@kodisto.fi

Postin muuttoilmoitus

Väestörekisterin muuttoilmoitus

Avaimet

Saat uuden kotisi avaimet avainhallinnan toimipisteestä vuokrasopimuksen alkamispäivänä tai hallintaoikeuden alkamispäivänä. Päivämäärän voit tarkistaa vuokrasopimuksestasi.

Ota avainhallinnan toimipisteeseen mukaan:

  • Vuokrasopimus
  • Kuitti maksetusta vakuudesta
  • Henkilöllisyystodistus.

Kelan maksusitoutus ja avaimet

Mikäli haet rahavakuuden sijaan Kelan maksusitoumusta, varmista asunnonvuokraajalta, että se hyväksytään vakuudeksi. Kelan maksusitoumus tulee toimittaa ensin meille ennen kuin voit noutaa avaimet avainhallinnan toimipisteeltä. Maksusitoumuspaperia vastaan avaimia ei luovuteta.

Lähetä sitoumus hyvissä ajoin osoitteeseen: vuokranmaksu@kodisto.fi

Sisäänmuuttotarkastus

Asunnoissa suoritetaan muuttotarkastus ennen edellisen asukkaan poismuuttoa. Mikäli havaitset jotakin korjattavaa, voit tehdä vikailmoituksen. Muut huomiot asunnon kunnosta, kuten puutteet ja kolhut, voit laittaa vapaamuotoisesti isännöinnin asukaspalveluun sähköpostilla mielellään 2 viikon kuluessa muutosta.

Tallennamme ilmoitetut viat ja puutteet järjestelmäämme tulevaa poismuuttotarkastusta silmällä pitäen.

Linkit

Vikailmoituslomake

asukaspalvelu@kodisto.fi

VUOKRASOPIMUS

Yksi vuokrasopimus asuntoa kohden

Asuntoon voi tehdä vain yhden vuokrasopimuksen, jossa voi olla maksimissaan kaksi päävuokralaista. Mikäli asukkaita on useita ja haluatte erilliset vuokrasopimukset, päävuokralainen voi tehdä muiden asukkaiden kanssa alivuokrasopimukset.

Alivuokraus

Voit vuokrata asunnostasi enintään puolet alivuokralaiselle ilman vuokranantajan suostumusta. Ilmoita alivuokralaisen tiedot huoltoyhtiöön talonkirjojen päivitystä varten sekä vuokrahallintoon mahdollisen vesimaksun päivitystä varten.

Emme tarvitse kopiota alivuokrasopimuksestanne. Päävuokralainen on vastuussa vuokra-asunnosta. Kun päävuokralaisen sopimus päättyy, päättyy myös alivuokralaisen sopimus.

Mikäli asunnon vuokraushetkellä on tiedossa tuleva alivuokralainen, tarkastamme kaikkien huoneistoon muuttavien täysi-ikäisten henkilöiden luottotiedot. Kaikkien huoneistoon muuttavien henkilöiden tiedot otetaan huomioon hakemuksen käsittelyssä ja ne voivat vaikuttaa asunnon saamiseen.

Jälleenvuokraus

Asunnon jälleenvuokraus on kielletty.

Kelan maksusitoumus vakuutena

Varmistathan asuntovuokrauksesta, että maksusitoumus hyväksytään sopimuksesi vakuudeksi.

Mikäli maksusitoumus hyväksytään, tulee se toimittaa vuokralaskutukseen ennen kuin avaimet voi noutaa avainhallinnan toimipisteestä. Maksusitoumuspaperia vastaan ei avaimia luovuteta.

Vuokralaskutuksen yhteystiedot

vuokranmaksu@kodisto.fi

Vuokrantarkastus

Vuokrantarkistuksen ajankohdan ja tarkistusehdon voit tarkistaa sopimuksestasi. Nämä voivat vaihdella kiinteistön omistajan ja osoitteen mukaan.

Vesimaksut asukasmäärän muuttuessa

Vesimaksu perustuu vuokrasopimukseesi. Maksuperusteet ovat:

  • Neliöperusteinen vesimaksu: Henkilömäärällä ei ole merkitystä.
  • Huonelukuun perustuva vesimaksu: Henkilömäärällä ei ole merkitystä.
  • Henkilölukuun perustuva vesimaksu: Ole yhteydessä henkilömäärän muutoksesta vuokralaskutukseen.
  • Vesimaksuennakko: Ole yhteydessä henkilömäärän muutoksesta vuokralaskutukseen.

Muista ilmoittaa henkilömuutoksista myös huoltoyhtiöösi, jotta kaikki huoneiston asukkaat ovat kirjattuna asunnon asukkaiksi.

Vuokralaskutuksen yhteystiedot ja vesimaksujen muutosten ilmoittaminen

vuokranmaksu@kodisto.fi

VUOKRANMAKSU

Maksoin vahingossa liikaa, miten toimin?

Voit vähentää liikaa maksamasi summan seuraavasta maksustasi. Tarvittaessa voit tarkistaa maksutilanteesi asukassivuilta Vuokrasopimus-kohdasta.

Linkit

asukas.kodisto.fi

asukas.kodisto.fi/vuokrasopimukseni

En ole saanut vuokralaskua, mitä teen?

Asukassivuilta voit tarkistaa maksutiedot tai tulostaa laskun. Voit myös maksaa sivustolta löytyvällä virtuaaliviivakoodilla maksun omassa verkkopankissasi.

Linkit

asukas.kodisto.fi

asukas.kodisto.fi/vuokrasopimukseni/

E-laskun tilaaminen

Asukassivujen Vuokrasopimus-kohdasta voitko katsoa, onko e-laskutus mahdollista talossasi.

E-laskun voit tilata omassa verkkopankissasi. Tilauksen jälkeen vuokralaskut tulevat kuukausittain omaan verkkopankkiisi hyväksyttäväksi. Huomioithan tilausta tehdessäsi, että jos seuraavan laskun eräpäivä on jo lähellä, saattaa e-laskutus käynnistyä vasta seuraavasta kuukaudesta.

Kodistolla on useampia eri laskuttajia. Tilatessasi verkkolaskua tarkista saamastasi paperilaskusta laskuttajan nimi, jolle e-laskutilaus tulee tehdä. Tehdessäsi e-laskutilausta verkkopankissasi sinun tulee ilmoittaa sopimusnumerosi ja henkilötunnuksesi.

Linkit

asukas.kodisto.fi

asukas.kodisto.fi/vuokrasopimukseni/

Eräpäivä, viitenumero ja maksutilanne

Vuokranmaksun eräpäivää ei voi siirtää vaan se erääntyy vuokrasopimuksen mukaisesti. Maksuissa on aina käytettävä laskun viitenumeroa.

Mikäli vuokra maksetaan ilman viitenumeroa, sitä ei välttämättä voida kohdistaa oikealle laskulle ja tällöin maksu palautuu tilillesi.

Vuokran voi maksaa osissa esim. useammalta eri pankkitililtä, kunhan muistaa käyttää maksuissa oikeaa viitenumeroa.

Viitenumeron ja maksutilanteen voit tarkistaa asukassivuilta.

Linkit

asukas.kodisto.fi

asukas.kodisto.fi/vuokrasopimukseni/

Perintään siirtynyt lasku ja maksun myöhästyminen

Jos maksusi on myöhässä ja ehdit saada maksukehotuksen, tulee vuokra maksaa maksukehotuksen tiedoilla perintäkuluineen ja viivästyskorkoineen perintää hoitavan yhtiön tilille.

Yhteystiedot löytyvät saamastasi maksukehotuksesta tai asukassivujen yhteystietohausta.

Mikäli olet ehtinyt maksaa vuokran ennen maksukehotuksen saapumista, riittää, että maksat kehotuksesta aiheutuneet perintäkulut ja viivästyskorot perintätoimistolle saamasi maksukehotuksen mukaisesti.

Linkit

Yhteystietohaku

YHTEYSTIEDOT

Asumisen palveluiden yhteystiedot

Puhelinnumero

010 389 6000, arkisin klo 8.30–16.00

Asumiseen liittyvät asiat

asukaspalvelu@kodisto.fi

Kodisto-chat

Vuokranmaksuun liittyvät asiat

vuokranmaksu@kodisto.fi

opvuokrahallinto@newsec.fi, OP Ryhmän omistamat kohteet

Asuntovuokrauksen asiat

vuokraus@kodisto.fi

Kodisto-chat

Asunnot ja yhteystiedot eri alueilla

Espoo, Helsinki, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lohja, Masala, Nummela, Nurmijärvi, Klaukkala, Porvoo, Sarvvik, Sipoo, Söderkulla, Tuusula, Vantaa

vuokraus@kodisto.fi

Lahti, Hollola, Mäntsälä, Kouvola, Mikkeli

lahti.vuokraus@kodisto.fi

Tampere, Pirkkala, Lempäälä, Nokia, Ylöjärvi, Kuhmoinen

tampere.vuokraus@kodisto.fi

Hämeenlinna, Hyvinkää, Karkkila, Riihimäki, Valkeakoski

hameenlinna.vuokraus@kodisto.fi

Turku, Pori, Rauma, Raisio, Salo, Kaarina, Naantali, Seinäjoki, Vaasa

turku.vuokraus@kodisto.fi

Jyväskylä, Jämsänkoski, Säynätsalo

jyvaskyla.vuokraus@kodisto.fi

Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu

kuopio.vuokraus@kodisto.fi

Lappeenranta, Imatra, Kotka, Savonlinna, Loviisa

lappeenranta.vuokraus@kodisto.fi

Oulu, Kemi, Jääli, Rovaniemi, Kokkola

oulu.vuokraus@kodisto.fi

Puheluhinnat: Normaali paikallisverkkomaksu (pvm) tai kotimaisen matkapuhelinoperaattorin hinnaston mukainen matkapuhelinmaksu (mpm).

Nauhoitamme puhelut asiakaspalvelun laadun varmistamiseksi ja kehittämiseksi.

AIKA VAIHTAA KOTIA?

Irtisanominen ja poismuutto
kodisto

Kaikenmoisia neliöitä ympäri Suomen

Ota yhteyttä